www.GazetaRycerska.pl
 Listopad 24 2017 17:21:43
Logowanie
Login

Hasło

Zapamiętaj mnie



Rejestracja
Zapomniane hasło?
MyViMu.com
Pokaż swoją kolekcję w MyViMu.com
Nawigacja
Główna
  Strona główna
  Artykuły
  Galeria
  Galeria Użytkowników
  Forum
  Księgarnia Rycerska
  Linki
  Kontakt

Archiwum Gazety
  Wszystkie numery

Chwarszczany
  Projekt Chwarszczany

Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych: 3,856
Najnowszy Użytkownik: gargamel
Zobacz Temat
www.GazetaRycerska.pl | FORUM OGÓLNE | !Wielkie bitwy
Strona 3 z 3 < 1 2 3
Autor RE: Bitwa pod Grunwaldem
Rey
Użytkownik

Avatar Użytkownika
Dodane dnia 03/03/2009 17:04
Panie Polaków było ok.30tys? Wojsk Polsko-Litewskich było ok. 40tys. a w tym jeszcze wojska Czeskie, Ruskie, Tatarskie i inne...
W połowie były to oddziały lekkozbrojne a wojsk Krzyżackich, plus zachodnich było ok.30 tys.



Bractwo Rycerskie Herbu Prus/Konfederacja Szlachty Wlkp.
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: Bitwa pod Grunwaldem
Mamut
Użytkownik

Avatar Użytkownika
Dodane dnia 04/03/2009 00:14
Po pierwsze nie upierałbym się, że w armi Zakonnej byli sami zawodowcy... pamiętaj też o powinnościach feudalnych jakie musieli spełnić posiadacze ziemscy... musieli, w zalezności od wielkości posiadanych ziem stanąć oni "samojeden' albo w "liczbie jednej kopii"... Po drugie, nie upierałbym się, że w armi Polsko-Litewskiej byli amatorzy... Czesi- to oddziały zaciężne doświadczone w bojach, Polskie rycerstwo - raczej nie wymaga tłumaczenia, Litewscy bojarzy- doświadczeni w walkach z Tatarami na wschodzie, Żmudzini - oklepani w walkach podjazdowych z Zakonem... Poza tym nie dajmy się zwieść propagandzie!! Poza lekkimi oddziałami Litewskimi uzbrojenie obu stron było porównywalne!!!!!
Pozdrawiam. Mamut


Kdož jste boží bojovníci a zákona jeho,
prosteš od boha pomóci a doufejtež v něho.
Že konečně vždycky s ním zvítězíte!
1199819 Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: Bitwa pod Grunwaldem
^Death-wish
Administrator

Avatar Użytkownika
Dodane dnia 04/03/2009 10:16
Konrad z Niemczy napisał/a:
dapol12 napisał/a:
/ciach!/ chociaż mieliśmy slabsze uzdrojenie i miej wojsksmiley


Mniej wojsk? Nas było łącznie ok. 30 tys, zaś krzyżaków (razem ze sprzymierzeńcami) 15-20 tys! Źródło; znana i szanowana w całej okolicy pani mgr., moja nauczycielka historii. Faktem jest, że rozegrano to dobrze technicznie, ale przygnietliśmy ich masą. Natomiast Krzyżacy byli dużo lepiej wyszkoleni i uzbrojeni, w końcu przybyli do Prus zabijać pogan, w tym się trenowali, w końcu był to zakon rycerski. Wśród samych zakonnych prawie każdy był wojownikiem, u nas natomiast była znaczna część kontyngentu amatorskiego.


Nie byli lepiej wyszkoleni, składałbym się raczej w stronę stwierdzenia że słabiej niż wojska polsko-litewskie. Uzbrojenie tez było raczej podobne jeśli nie słabsze. O tym można poczytać w książce Andrzeja Nowakowskiego - Arms and Armour in the Medieval Teutonic Order's State in Prussia. Wojska sprzymierzone miały doświadczenia w prowadzeniu działań wojennych z Czechami, Zakonem, Tatarami i Litwą.
Jeśli chodzi o liczby wojsk to radziłbym podchodzić bardzo ostrożnie. Biorąc możliwości mobilizacyjne KP i ZNP, to siły sprzymierzone mogły wystawić około 25-28 tys natomiast Krzyżacy około 19-21tys.
poza tym w siłach zakonnych było najprawdopodobniej około 250 braci zakonnych (to nie pomyłka), rycerstwo z ziem zakonu i baliwatów, a także uzbrojeni mieszczanie i sołtysi. czyli strukturalnie obie siły wyglądały podobnie.
Następna sprawa. Na początku XV wieku ciężko znaleźć lekkie formacje. uzbrojenie na Litwie mogło być zapóźnione, jednak nie więcej niż jakieś 20 lat za Polską. Polska eksportowała broń na Litwę. Poza tym książę Witold/Vytautas bywał na dworze węgierskim i wcale nie jest wykluczone że nie zaopatrywał się w broń na Węgrzech. Na pewno odpada sienkiewiczowska wizja Litwinów ubranych w skóry. Zresztą istnieją dowody np w postaci figurki szachowej przedstawiającej litewskiego wojownika z końca XIV wieku w typowym zachodnim uzbrojeniu.


Bractwo Rycerskie Zamku Będzin
Ordo Militaris et Hospitalis Sancti Lazari Hierosolymitani

In gladio veritas!
7059175 http://republika.pl/igorzeler Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: Bitwa pod Grunwaldem
Konrad z Niemczy
Użytkownik

Avatar Użytkownika
Dodane dnia 04/03/2009 13:41
W takim razie przepraszam za błędy i dziękuję za sprostowanie.


You'll take my life but I'll take yours too!

Edytowane przez Konrad z Niemczy dnia 12/03/2009 17:10
8472092 www.ja.gram.pl/Mithrandir200 Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: Bitwa pod Grunwaldem
borman
Użytkownik

Avatar Użytkownika
Dodane dnia 18/06/2009 20:16
Może i to tłumaczy dlaczego w ciągu trzech dni armia komtura von Plauen do Malborka spod Świecia dotarła w ciągu trzech dni.
Wyślij Prywatną Wiadomość
Strona 3 z 3 < 1 2 3
Skocz do Forum:

15844345 Unikalnych wizyt
Powered by PHP-Fusion and eXtreme Fusion © 2005
Strona Główna ¦ Forum ¦ Artykuły ¦ Galeria ¦ Gazeta Rycerska ¦ Spis ¦ Chwarszczany
Odkrywca ¦ Księgarnia Rycerska